Коли комп’ютер під’єднується до інтернету або іншої мережі, відбувається обмін маленьких блоків даних, які називаються пакетами. Коли передача одного або декількох пакетів не відбувається, це називають втратою пакетів. Для користувача це проявляється у вигляді повільного завантаження будь-яких даних, низької якості підключення або повної втрати з’єднання з мережею. Втрата може проявитися в будь-якому застосунку, але найпомітнішими є програми, що відтворюють аудіо або відео, а також відеоігри.
Що таке пакети і як вони губляться
Пакет – це блок даних, суворої структури, розмір яких зазвичай не перевищує 64000 байт, а найчастіше менше. Використовуються вони для ефективнішої передачі даних, що забезпечує високу якість підключення до мережі.
Обмін пакетами в інтернеті здійснюється за допомогою стека протоколів TCP/IP (TCP – протокол обміну передачею / IP – міжмережевий протокол). Це кілька протоколів, які забезпечують online передачу даних, визначають їхню форму, спосіб надсилання тощо.
Так само, під IP розуміють адресу будь-якого ресурсу безпосередньо в інтернеті. Під час спроби звернення до цього ресурсу за адресою (IP) висилаються пакети даних. Щоб ці дані не губилися і не дублювалися, їх контролює протокол обміну (TCP). Якщо дані були доставлені, адреса зі свого боку відправляє відповідні пакети. У разі успішного обміну відображається швидкість, яка називається пінгом (ping). На будь-якому етапі може статися помилка, що буде втратою пакета.
У разі виявлення проблеми зі з’єднанням, якістю контенту застосунку будь-який пошуковик може видавати фразу “втрата пакетів інтернету, як виправити” і багато інших речей, які не особливо допомагають розібратися. Щоб виправити проблему, потрібно насамперед дізнатися причину.
Чому губляться пакети
Є кілька причин втрати пакетів, кожній буде приділено увагу.
- Помилки програмного забезпечення,
- Проблеми обладнання (заліза),
- Перевантаженість мережі,
- Бездротові та дротові мережі,
- Кібернетична атака.
Важливо! Кожна мережа стикається з цією проблемою. Це трапляється час від часу, особливо через високу швидкість передачі. Якщо це не спричиняє жодних негативних наслідків, то не варто звертати на це увагу.
Помилки програмного забезпечення
Програмні помилки є поширеною причиною втрати пакетів. У разі поганого тестування або якщо були виявлені помилки під час оновлення ПЗ (Програмне Забезпечення), то мережа може поводитися ненавмисно або непередбачувано.
У деяких випадках допомагає перезавантаження, але найчастіше буде потрібно оновлення або повне перевстановлення ПЗ.
Проблеми обладнання (заліза)
Застаріле і несправне обладнання, як-от маршрутизатори, комутатори та брандмауери, може значно уповільнити мережевий трафік. Через зростання компанії, підвищене навантаження на старі машини може викликати втрату пакетів, загальне зниження підключень, підвищувати затримку.
Щоб усунути проблему, таке обладнання варто оновити або повністю замінити.
Перевантаженість мережі
При досягненні піку пропускної здатності мережу вважають перевантаженою. Це відбувається, коли зростає кількість трафіку. Пакети формують чергу і чекають поки їх доставлять. Але якщо мережа доставляє їх дуже повільно, чи то мережа не може зберігати багато даних у “підвішеному” стані, то вони відкидаються або ігноруються, щоб мережа могла продовжити роботу.
Можна порівняти з дорожнім трафіком, коли чотирисмуговий рух стягується у двосмуговий, тільки замість годинного затору, просто викинувши частину машин із потоку. Визначити самостійно цю проблему досить складно.
Бездротові та провідні мережі
Тип мережі також може впливає на втрату пакетів. Бездротові мережі куди більш уразливі, ніж їхні дротові аналоги. Наприклад, перешкодити роботі бездротових мереж можуть радіочастотні перешкоди, що істотно позначиться на якості підключення.
Проблеми, які можуть впливати на бездротові мережі:
- слабкий сигнал
- обмеження за відстанню для приймання сигналу
- роумінг
У дротових мережах проблемою можуть стати кабелі, що несправно працюють. Це може бути пов’язано з неправильним підключенням або механічним пошкодженням кабелю. Дізнатися можна за допомогою ретельної перевірки ПК і кабелів.
Кібернетична атака
Крім вищевказаних проблем, втрата пакетів може бути пов’язана з кіберзлочинцями. Останніми роками стала популярною у зловмисників атака, пов’язана із вкиданням пакетів у мережевий потік, від чого злочинці отримують контроль над маршрутизатором і можуть вкрасти важливі дані.
Такий тип атаки можна виявити тільки під час моніторингу швидкості передавання даних усередині мережі.
Перевірка швидкості
Щоб зрозуміти причину втрати пакетів, потрібно визначити чи є проблемою зовнішнє джерело або локальне. Перше, що можна зробити, це зіставити реальну швидкість інтернету із заявленою провайдером.
Перед заміром швидкості потрібно відключити всі сторонні програми, які будь-яким чином використовують мережу. Також варто врахувати час доби, оскільки у вечірній час навантаження на мережу зростає.
Для перевірки підійде будь-який сайт, що надає тест швидкості, наприклад https://www.speedtest.net. Різні сервіси можуть показувати різну швидкість, необхідно провести тести на кількох сайтах. Невеликі відхилення у швидкості нормальні, але якщо відмінність становить від 30% і вище – варто звернутися до провайдера за роз’ясненням причин.
Сам по собі тест малоінформативний, проте дає базову інформацію. Якщо швидкість відповідає заявленій провайдером або близька до неї, слід продовжити перевірку. Детальнішу інформацію можна подивитися з командного рядка, але є онлайн-ресурси, які надають подібний функціонал. Проблема таких ресурсів може бути в обмеженості та недостовірності даних.
Перевірка за допомогою командного рядка
Більш детальну інформацію можна дістати засобами операційної системи. Ручна перевірка втрати пакетів здійснюється через командний рядок. Виклик і команди буде розглянуто на прикладі os Windows, а також нижче наведено аналогічні команди для Linux і MacOS.
Для відкриття командного рядка в Windows потрібно:
- Відкрити панель завдань (за замовчуванням розташована внизу екрана).
- Натиснути кнопку пошуку.
- Ввести cmd або командний рядок.
Зверніть увагу: для Linux достатньо ввести поєднання клавіш Ctrl+Alt+F1, для MacOS Shift+Command+U.
Насамперед, визначити втрату можливо за допомогою команди ping. Вона призначена для тестування доставки пакетів. За замовчуванням надсилаються 4 пакети обсягом у 32 байти.
Для перевірки потрібно ввести в поле командного рядка “ping”. Почати перевірку варто з власної приватної IP-адреси, це допоможе визначити, чи є проблема локальною. Дізнаватися її можна через пошуковик або за допомогою командного рядка. Введіть “ipconfig”, знайти рядок “IPv4-адреса”. Перепишіть цю адресу після команди ping.
Далі можна звернутися до серверів великих компаній, оскільки вони є найбільш стабільними. Спробуйте кілька:
- ping yahoo.com,
- ping google.com,
- ping 8.8.8.8.8 – публічний DNS сервер від Google.
Важливо: у Linux утиліта ping працює нескінченно, якщо не задано кількість пакетів, які надсилаються, зупинити надсилання можна комбінацією Ctrl+C.
Однак проблема може не проявитися на простій перевірці. Щоб провести розширений тест, потрібно змінити стандартні параметри. Параметри ставляться після основної команди, наприклад “ping ya.ru -n 20” відправить двадцять пакетів, замість чотирьох стандартних. Корисними параметрами для цієї ситуації є:
- -n – кількість надісланих пакетів,
- -l – розмір одного пакета,
- -t – постійне надсилання, перервати можна за допомогою поєднання Ctrl+C, несумісне з -n.
Діагностика за допомогою утиліти tracert
Командний рядок також надає внутрішню програму для перевірки маршрутів запиту – “tracert” (у Linux і MacOS – traceroute). Або трасування. Ця утиліта показує кожен крок і час затримки в мережі до кінцевого джерела. Наприклад, спочатку йде звернення до приватної IP адреси комп’ютера, потім до сервера провайдера і далі N-ну кількість кроків до кінцевої адреси. Якщо якась адреса не відповідає, вона може бути причиною втрати пакетів.
Вводиться команда аналогічно попередній, наприклад – “tracert google.com”.
Варто пам’ятати, що якщо під час “пінгу” пакети не губилися, а під час трасування деякі вузли не відповідають, то це нормально. Окремий вузол може бути закритий для трасування. Однак, якщо ж проблема є в певному вузлі, слід зв’язатися з провайдером для вирішення проблеми.
Використання сторонніх програм і утиліт
Крім командного рядка можна використовувати спеціалізовані програми. Їхня перевага у візуалізації даних, також вони полегшують тестування, мінусом же є дорога вартість і необхідність встановлення. Перший мінус можна обійти, використовуючи торренти.
Приклад таких програм:
- VisualRoute 2010 Pro 14.0,
- NetInfo 8.2.
Зверніть увагу: у програм є демоверсії, які дадуть змогу не вдаватися до оплати і торрентів.
Вирішення проблем з Інтернет-з’єднанням
Якщо перераховані вище способи не допомогли, можна спробувати визначити механічні проблеми з інтернет-з’єднанням. Насамперед перевірте стабільність роботи вашого комп’ютера. Мережевий адаптер, USB-порти – вразливі місця і можуть постраждати від механічного пошкодження та працювати нестабільно. Від чого падатиме якість з’єднання.
Останнє, що можна зробити, – оптимізувати інтернет-з’єднання. Операційні системи часто самі проводять оптимізацію, але не завжди це оптимально. Вручну оптимізувати з’єднання вкрай не рекомендовано. Це вимагає глибоких знань у мережевих технологіях і відмінного розуміння роботи стека протоколів TCP/IP.
Втрати пакетів можуть бути вкрай дратівливими. Не відтворювані аудіофайли, висока затримка в онлайн-іграх. Вище були наведені способи як перевірити втрату пакетів інтернету, навіть якщо не вдається розв’язати проблему повністю, значним кроком до її вирішення є виявлення етапу та максимальний збір інформації.
На будь-якому етапі настійно рекомендується консультація з провайдером.